Telif Nedir ?
80’li yılların başlarında, çekilen reklam filmlerinin kullanım alanları bir elin parmaklarını geçmezdi. Ancak mecralar çeşitlenmeye başlayınca; telif (yazı hakkı) diye adlandırdığımız, “gösterim hakkı “ diye tarif edebileceğimiz, oyuncunun/modelin gösterildiği mekanlar sayısal olarak fazlalaştığında, beraberinde bunların maddi getirileri de söz konusu oldu.
Böylelikle, hareketli/hareketsiz, içerde/dışarda diye adlandırabileceğimiz ilave gösterimler hızla çoğalmaya başladı.
Bugün günümüzde her bir mecranın kullanımının karşılığı, oyuncularımız adına ilave bir maddi gelir ile birleşmekte, hatta ilerleyen yıllarda da devam etmektedir.
Ajans/Oyuncu ilişkisi içerisinde, bu gösterim haklarının maddi olanaklara dönüşmesi de beraberce izlenmeli, tespit edilmeli ve gelir anlamında sonuca bağlanmalıdır.
Artık oyuncularımız, elde edecekleri geliri öğrenirken filminin veya fotoğrafının nerelerde kullanacağını bilmekte ve bu kullanımlarının devamlılığını Ajansı ile takip etmektedirler.
Dernek bünyesindeki Ajanslarımız bu takiplerin sorumluları, vazgeçilmez destekçileri, oyuncularımızın temsilcileridir.
Mecra kullanımlarına göre, gösterim haklarının karşılığı gelir oranları, Ajanslardan ya da Kastder’in web sitesinden öğrenilebilir.